سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون فرهنگی دستگردانیهای مقیم یزد
نویسندگان
لینک دوستان

مقدمه:

در سال های اخیر تعداد خوانندگان رپ زیرزمینی رشد قارچ گونه ای داشته و تعدادشان به رو به گسترش است. دشمنان انقلاب تمام تلاش شان بر این است که از طریق خوانندگان رپ، فرهنگ انحرافی هیپ هاپ را در کشور گسترش دهند؛ فرهنگی که در آن کثیف ترین و مشمئز کننده ترین کارها به عنوان الگو معرفی می شود و با کمال تأسف برخی از جوانان کشورمان تحت تأثیر تبلیغات بی رحمانه سایت ها و شبکه های ماهواره ای، به آثار خوانندگان منحرف این سبک روی آورده اند، لذا به نظر می رسد بررسی وضعیت خوانندگان رپ و شناساندن این بزهکاران به جامعه امری ضروری در جهت مبارزه با این پدیده ضد فرهنگی باشد. به دلیل اینکه پرداختن به همه خوانندگان فعال رپ زیرزمینی در این مقال نمی گنجد، در اینجا ضمن معرفی سبک های مختلف رپ زیرزمینی، دو تن از خواننده های فعال هر سبک شناسانده می شود.

سبک اعتراضی سیاسی ریشه این سبک به اعتراض سیاه پوستان آمریکا علیه سیاست های نژادپرستانه آمریکا برمی گردد؛ در میان رپرهای ایرانی، تعداد انگشت شماری که از حداقل شعور سیاسی نیز بی بهره اند به این سبک روی آورده اند و در کارهای شان بی شرمانه به مردم و مسئولان نظام توهین می کنند و جالب اینکه در رسانه های ماهواره ای ضدانقلاب از آنها به عنوان متفکر یاد می شود.

دو تن از شاخص ترین افراد این سبک «شاهین نجفی» و «دیو» می باشند.

شاهین نجفی

شاهین نجفی دانشجوی «رشته جامعه شناسی» بود که به خاطر هنجارشکنی هایش از دانشگاه اخراج شد. او داخل کشور فعالیت های موسیقیایی محدودی داشت، اما این خواننده از آنجایی که خیلی شجاع!! است پس از اینکه فرسنگ ها از کشور دور و مطمئن شد که هیچ خطری او را تهدید نمی کند شروع به خواندن فحش های ریتمیک سیاسی کرد و کارهایی در حمایت از «ندا آقاسلطان» و «ترانه موسوی»!!اجرا کرد. علاوه بر این او در حمایت از «مجید توکلی» «دانشجوی فعال فتنه سبز که قصد داشت با چادر از دانشگاه فرار کند، آهنگی را اجرا کرد» و عکسی از خود را نیز با پوشش روسری منتشر کرد. این خواننده روانپریش، سال گذشته آلبوم «سال خون» را در حمایت از متوهمان سبز منتشر کرد.

دیو

«بهنام مهرخوان که با نام مستعار «دیو» فعالیت می کند مانند دیگر رپ خوان های شجاع سیاسی!! خارج از کشور فعالیت می کند. اولین قطعه سیاسی دیو «دست ها بالا» نام داشت که حدود شش سال قبل منتشر و به سرعت در اکثر رسانه های ضدانقلابی نظیر رادیو فردا، رادیو بی بی سی و تلویزیون پارس و... پخش شد. آهنگ دیگری از او که به کام ضد انقلابیون خوش آمد «سرباز ایرانی» است که کلیپ این آهنگ را شبکه مجاهدین خلق(منافقین) بارها پخش کرد. این خواننده مانند اکثر ضد انقلاب هایی که سال هاست از کشور خارج شده اند، افکارش هنوز درگیر مسائلی مانند «پرچم شیر و خورشید» است.   او هر چند وقت یک بار آهنگی منتشر می کند و میزان درک پایینش را از مسائل سیاسی به رخ مخاطبانش می کشد.

سبک گنگستا (رپ خوان های خیابانی)

سبک گنگستا در مورد خصوصیات فرهنگی محله های بدنام آمریکا می باشد. رپرهای ایرانی این سبک، به تقلید از خوانندگان معروف هیپ هاپ، در آهنگ های شان از خصوصی ترین فعالیت های جنسی گرفته تا مصرف مشروب و موادمخدر، بدون هیچ ابایی بیان می کنند.

دو تن از شاخص ترین های این سبک، گروه زد بازی و رضا پیشرو می باشد. گروه زد بازی زد بازی که نامش برگرفته از کلمه لمپنی «زید بازی» به معنای دختر بازی است از فاسدترین گروه های رپ زیرزمینی به شمار می آید.

اعضای این گروه دارای اسامی مستعاری نظیر «سامان ویلسون، مهرداد هیدن، سهراب ام جی، علیرضا جی جی و سیاوش سجیل» هستند. اسامی این گروه مانند آهنگ های شان دارای بار منفی است. به طور نمونه «سهراب ام جی» درباره لقبش می گوید « ام- جی مخفف کلمه (master joint) است و از آنجایی که خیلی ها می دونن من [به خاطر شدت مصرف موادمخدر] سلطان دود هستم این اسم رو انتخاب کردم.» آهنگ های این گروه مجموعه ای از کلمات ریتمیک جنسی است. زد بازی اولین گروهی بود که در آهنگ هایش جزئیات روابط جنسی را شرح داد.

رضا پیشرو

محمدرضا ناصری آزاد با اسم مستعار «رضا پیشرو» جزء خوانندگانی است که علاقه شدیدش به «توپاک» باعث شد مدتی با نام مستعار «تری پاک» فعالیت کند. او که در ابتدای فعالیتش به خاطر استعداد پایینش در رپ خوانی در هر گروهی که عضو می شد پس از مدتی از آن گروه اخراج می شد، در نهایت با حمایت رپ خوانی به نام «هیچ کس»، آلبوم هایی را منتشر کرد. مضمون اکثر آهنگ های او، توصیف زندگی افراد «لات مسلک» جامعه و پر از فحش های رکیک است. گفتنی است که حمایت های هیچ کس از او باعث شده که او هیچ کس را پدرخوانده خود بداند، به طوری که در یکی از آهنگ هایش می خواند «واسه من مثل پدری واسه همه هیچ کس». پیشرو در حال حاضر با دریافت مبالغی هنگفت به آموزش نوجوانان و جوانان تشنه رپ خوانی می پردازد.

سبک اجتماعی

سبک اجتماعی، اعتراضی است به رفتارهای ناپسندی که در اجتماع وجود دارد. خوانندگان این سبک در ایران به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروهی انتقاد ها را با هدف سیاه نمایی و تخریب می خوانند و دسته دیگر که تعدادشان بسیار معدود است انتقادهای اجتماعی را با هدف بهبود جامعه می خوانند.

دو تن از شاخص ترین افراد این سبک عبارتند از: هیچ کس و یاس.

هیچ کس

«سروش لشکری» ملقب به هیچ کس که خیلی دوست دارد از او به عنوان پدر رپ فارسی یاد شود «دانشجوی رهاکرده رشته زبان انگلیسی است. پدر او مالک کارخانه ای در اصفهان است و وضع مالی خوب پدر دلیلی شد تا با تأسیس استودیو ضبط موسیقی نسبتاً مجهزی در تهران و اجاره آن به دیگر هم کیشانش مشغول ضبط انواع موسیقی رپ شود.» او ابتدا آهنگ های رپ انگلیسی را بازخوانی می کرد ولی بعد از مدتی اولین آهنگش را «با همکاری «مهرک گلستان (پسر کاوه گلستان عکاس ایرانی» ضبط کرد.»  مضمون آهنگ های او اکثراً سیاه نمایی و ناامیدی از اجتماع با زبانی لمپنی است. او در یکی از آهنگ هایش تهران را اینگونه توصیف می کند: «اینجا جنگله بخور تا خورده نشی اینجا نصف عقده ای ان نصف وحشی» سروش لشکری چندی قبل با رویای میلیاردر شدن «از کشور خارج شد.»

یاس

«یاسر بختیاری» با نام مستعار یاس که به خاطر علاقه شدیدش به خواننده فاسدی به نام «توپاک» به «توپاک فارسی»  ملقب است، از معدود خوانندگان رپ فارسی است که آهنگ هایش با شکایت از اجتماع شروع و با امید به بهبود خاتمه می یابد. او اولین آهنگش را درباره زلزله بم خواند و به گفته خودش آن آهنگ را «صرفاً به خاطر مجوز» ضبط کرد. او با آهنگ انتقادی «سی دی رو بشکن» که بعد از انتشار فیلم خصوصی یکی از بازیگران منتشر کرد و در آن خواستار متوقف شدن پخش آن سی دی شد، مطرح شد؛ یاس با اینکه در ظاهر اشعار مثبتی می خواند ولی در پس آهنگ هایش فکر انحرافی وجود دارد. به طور مثال او بعد از انتشار آهنگ «سی دی رو بشکن» در مصاحبه با یکی از رسانه های خارج از کشور در سخنانی عجیب اظهار امیدواری کرد که در جامعه شرایطی به وجود بیاید [جامعه به سمتی حرکت کند] که انتشار فیلم خصوصی یک فرد باعث بی آبرویی آن شخص نشود.»

سبک فان(سرگرمی)

این سبک تلفیقی از سبک رپ و پاپ است که در کلوپ های شبانه غربی اجرا می شود. فعالان این سبک کارهایی با محوریت دوستی و رابطه با جنس مخالف منتشر می کنند و با اینکه در آهنگ های شان از جملات رکیک استفاده نمی کنند ولی به جای آن، به شدت از تشبیهات جنسی استفاده می کنند.

دو تن از فعالان این سبک«ساسی مانکن» و «اشکین 0098» می باشند.

ساسی مانکن

«ساسان یافته» با اسم مستعار ساسی مانکن اولین خواننده مطرح شده در این سبک است که آهنگ هایش، نحوه صحبت کردن با جنس مخالف است و به عبارتی آهنگ هایش آموزش دختر بازی است. او قبلاً به خاطر ضبط کلیپ در جزیره کیش، دستگیر  ولی پس از مدتی از زندان آزاد شد و با شدت بیشتری به خواندن خزعبلاتش ادامه داد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری بعد از دیدار با مهدی کروبی ترانه ای را در حمایت از او خواند که در قسمتی از آن ترانه آمده «وای وای کروبی من کوش ... تو سرما هم بی عبایی تو یک شیخ بی ساکشنی» او در حال حاضر علاوه بر خوانندگی برای دیگر خوانندگان این سبک آهنگ می سازد.

اشکین 0098

«اشکین محمدیان» ملقب به اشکین0098 آهنگ هایش را با همکاری خواننده ای همجنس باز به نام «علیشمس» می خواند همچنین به علت علاقه خیلی زیاد به مرلین منسون (معروف ترین خواننده شیطان پرست) سعی می کند چهره خود را مدل او آرایش کند. اشکین هم اکنون با یک شرکت موسیقی خارج از کشور به نام «شرفا موزیک» همکاری می کند. رپرهای شهرستانی با این همه، هرچند که اکثر رپ خوان ها در تهران هستند ولی دامنه آن به شهرستان ها نیز نفوذ کرده و از مشهد و تبریز تا اصفهان و کرج رپ خوان فعال وجود دارد.

دختران رپ خوان

در کنار اینها، عده ای از دختران نیز به این سبک وارد شده اند البته تعداد آنها نسبت به خوانندگان مرد بسیار کم است ولی تبلیغات ماهواره ای آنها زیاد است مخصوصاً اینکه برخی از دختران این سبک با ادعای همجنس باز بودن سوژه شبکه های ضدانقلابی شده اند.

مهاجرت رپرها

«بین سال های 1384 تا 1388 تعدادی از رپ خوان ها به خارج از کشور رفتند.» ولی کماکان اکثر رپرها در داخل کشور فعالیت های ضدفرهنگی و ضدانقلابی خود را پیگیری می کنند.

استودیوهای زیرزمینی

رپرها با آموزش هایی که از برخی طرق می بینند با کمترین هزینه برای خودشان استودیو زیرزمینی خانگی می سازند و اگر هم بخواهند کار باکیفیت بالا تری ضبط کنند به استودیو های مجهزتر زیرزمینی مراجعه می کنند. این استودیوها که بدون نگرانی از برخورد قضایی فعالیت می کنند، گستاخی را به حدی رسانده اند که در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی چاپ می کنند. گفتنی است این استودیوها که در حال افزایش است به محلی برای روابط نامشروع نیز تبدیل شده است.

نقش رپرها در حوادث بعد از انتخابات

بسیاری از رپرها علاوه بر خواندن آهنگ های ضدنظام در حمایت از فتنه گران در آشوب های بعد از انتخابات نیز شرکت کردند و «تعدادی از آنها نیز دستگیر


[ چهارشنبه 90/4/22 ] [ 8:0 عصر ] [ خادم کوچک ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : خادم کوچک[76]
نویسندگان وبلاگ :
خادم یک[0]

امکانات وب