امروزه مسلمانان به علت دوری از قرآن وتعالیم آن،از قافله ی تمدن بشری عقب افتاده اند و با وجودی که دارای جمعیتی بیش ازیک میلیارد می باشند، خود باخته اند و از تفرقه میان خود به شدت رنج میبرند، دشمنانشان بر آنان مسلط شده اند و در عمل به جای پیروی از دستوراتقرآن، از اوامر قدرتهای بزرگ که دشمن دین و قرآن آنها می باشند، پیروی مینمایند و این در حالی است که پیروی از دستورات قرآن آنان را از این ذلتنجات خواهد داد و شکوه وعظمت گذشته را به آنها باز خواهد گرداند. پشت کردنبه قرآن در این دنیا برای مسلمانان، ذلت و خواری را برای آنها به بارآورده است و در روز آخرت نیز شکایت پیامبر از آنها را به دنبال خواهدداشت، در آن روز که امت محمد (ص) از زبان پیامبرشان این شکایت را می شنوندکه پروردگارا قوم من این قرآن را از خود راندند.(فرقان/30) امروزه به رغمتبلیغات وسیعی که در کشورهای غربی علیه اسلام و مسلمانان وجود دارد، روزبه روز به تعداد کسانی که با تحقیق درباره ی قرآن به دین اسلام می گروند،افزوده می شود.
این افراد با توجه به حقایق و تعالیم شگفت انگیزقرآن و بدون توجه به زندگی مسلمانان امروزی به حقانیت دین اسلام پی میبرند و جالب این که عده ای از آنها بعد از پذیرش دین اسلام اعلام می کنندکه مسلمانان خود از تعالیم قرآن و اسلام فاصله گرفته اند و خدا را شکرگذارند که قبل از آشنایی با مسلمانان، با قرآن و حقیقت اسلام آشنا شدهاند. مطالعه و بررسی قرآن با انصاف و بدون تعصب باعث شده است که بسیاری ازمحققین غربی به حقانیت قرآن ایمان بیاورند و تعدادی از آنان نیز به دیناسلام مشرف شوند اما متأسفانه موج تبلیغات ضد اسلام در غرب و مشکلاتی کهبرای تبلیغ دین اسلام در این کشورها وجود دارد، باعث دوری عامه ی مردم ازمطالعه در مورد حقیقت قرآن و اسلام شده است و کتابهای محققین خود آنان نیزکه به اسلام گرویده اند و یا حد اقل حقایقی از آن را بیان نموده اند، درجامعه نفوذ وانتشار زیادی ندارد. اما باید مطمئن بود که خورشید همواره زیرابر نمی ماند و چراغ الهی هرگز خاموش نمی شود. توجه به قرآن و تحقیق درمورد آن از دوره ی رنسانس تا دوران معاصر مورد توجه ی تعدادی از دانشمندانغربی قرار گرفته است و آنان بعد از پی بردن به عظمت قرآن، نظرات جالبی رابیان نموده اند که بیان تعدادی از این نظرات خالی از لطف نیست :
1.گوته می گوید : اگرچه ما همواره از قرآن روی برمی گردانیم و در همان مرحلهی اول از آن اظهار تنفر می نماییم اما آن خیلی زود ما را به سوی خود جذبکرده و شگفت زده می نماید و در نهایت ما را وادار می کند که در مقابل آنسر تعظیم و احترام فرود آوریم. سبک و اسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن بامحتوا و هدفش محکم و استوار، بسیار عالی و باشکوه، با هیبت و سرسام آور ودارای رفعتی حقیقی و ابدی است. ازاین رو این کتاب در تمام زمانها، تأثیرینیرومند از خود به جای می گذارد.
2. ولتر می گوید : اگر تمام قرآنرا از اول تا آخر آن بخوانید، یک کلمه ی کودکانه در آن نخواهید یافت. قرآندرحقیقت مجموعه ای است از پندهای اخلاقی، دستورهای دینی، راز ونیاز بهدرگاه خداوند، تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا.
3.توماس کارلایل می گوید : قرآن اساس تشریع برای هر زمان و مکان و سرچشمه یاحکام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ایرا برای پیروان خود روشن می سازد. یکی از مزایای قرآن که دقت آن باعث دهشتو اعجاب من شده است، این است که در جمله هایی کوچک به بعضی از حقایق بزرگاشاره نموده است .
4. دکتر جرنیه ی فرانسوی علت مسلمان شدن خود رااینگونه بیان می کند : من تمام آیه های قرآن را که درزمینه ی علوم طبیعی وبهداشت و طب بودند، مطالعه نمودم و آنها را با دقیق ترین قوانین علومطبیعی و پیچیده ترین اصول ثابت شده ی علوم عقلی منطبق دیدم ویقین پیداکردم که هزار سال قبل جز خدا هیچ کسی بر روی زمین از آن قوانین و اصولآگاه نبوده است؛ پس به حقانیت و خدایی بودن چنین کتابی ایمان آوردم.
5. ریتو بنورث اعتراف می کند : علوم طبیعی و فلکی و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مدیون قرآن هستند.
6.جی مارگولیوت می گوید : اقرار می کنم که قرآن مهمترین موقعیت را در میانکتابهای مذهبی جهان به خود اختصاص داده است؛ گرچه قرآن در این طبقه یادبیاتی جوانترین اثر به حساب می آید اما تأثیر شگرفی را که بر عده یزیادی از مردم گذاشته است، همچنان به دیگران ارزانی می دارد. این کتاببرای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیره ی عرب، امتیاز قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه ی خود اقدام به ایجاد چنان سازمانهایوسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند که یکی از بزرگترین نیروهایی استکه اروپا و غرب برای آن حساب ویژه ای باز نموده اند.
7. موریسبوکایل می گوید : بررسی کامل عینی و بی طرفانه ی قرآن در پرتو دانش مدرن،ما را به درک توافق بین این دو (قرآن وعلم) رهنمون می سازد و نیز اینحقیقت را روشن می سازد که در زمان محمد، نه او و نه هیچ انسان دیگری نمیتوانسته است چنین مطالب شگفت انگیزی را که با علم امروز مطابقت می کند، بهرشته ی تحریر در آورد.
8. ماکسیم رودنسون،نویسنده ی مارکسیست میگوید : قرآن کتاب مقدسی است که عقلانیت جایگاه بسیار بزرگی را در آن اشغالنموده است. در این کتاب خداوند برای مردم همواره دلیل و برهان ارائه مینماید و در مناسبتهای متعدد برای انسان تکرار می کند که پیامبران همراهدلیل وبرهان مبعوث شده اند. به نظر می رسد عقل گرایی قرآنی همچون سنگ،سخت، مستحکم و اصلی بنیادی است.
9. جان دیون پورت می گوید : قرآنتا آن حد معجزه ی جاوید شناخته شده است که محمد (ص) آن را دلیل قوی و مؤیدرسالتش اعلام نمود و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزهدعوت نمود تا یک سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند انجیل نیست که فقطبه عنوان میزان و شاخصی درباره ی عقاید دینی، عبادت و عمل پیروان آنشناخته شده باشد بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست. کلیه ی مسایل حیاتیو مالی با اجازه ی همین منبع و مصدر قانونگذاری حل می شود. در میان محسناتزیادی که قرآن به حق واجد آن است، دو نکته ی بسیار مهم وجود دارد یکی لحنتعظیم و تکریم هنگام ذکر نام خداوند و دیگری وجود نداشتن فکر، بیان و یاداستانی خلاف تقوا یا حاکی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت که آن رامعیوب و لکه دار نماید در صورتی که با کمال تأسف این نواقص در موارد بسیارزیادی در کتب یهود دیده می شوند .
10. ویل دورانت می گوید : درقرآن قانون و اخلاق یکی است. رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هستو همه ی امور آن از جانب خداوند وحی شده است.
11. ادوارد گیسبون میگوید : قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوری است شاملمجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی،جنایی و جزایی.
12.هربرت جرج ولز می گوید : قرآن بهترین راهنمای یک عقیده ی قلبی یعنی توحیدو اخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این کتاب منحصر به سادگی اوامر ونواهی آن باشد چنانکه گاهی یک کلمه ی آن چندین حقیقت را در بر می گیرد.قرآن کتاب علمی، دینی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات واحکام آن با اصول قوانین ومقررات دنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابلپیروی و عمل است.
13. رود یویل کشیش فرانسوی می گوید : قرآن روحیقوی است که یک ملت فقیر و نادان را منقلب نمود و تمدن نیرومندی را که رونقکامل داشت، به وجود آورد ؛ تمدنی که بالهای خود را از سمت غرب تا اسپانیاو از سمت شرق به حدود هند و چین گسترش داد و در اندک زمانی امپراتوریبزرگی را تأسیس نمود. قرآن مقام والایی دارد. اروپا نباید فراموش کند کهمدیون این کتاب است؛ کتابی که آفتاب علم را در میان تاریکی قرون وسطی دراروپا جلوه گر ساخت.
14. پروفوسور هانری کربن (فیلسوف معاصرفرانسوی) : اگر اندیشه های محمد خرافی بود و یا اگر محمد پیامبر خدا نبودهیچگاه جرات نمی کرد حرفی از علم به میان آورد و بشر را به علم دعوت کند.
15.پروفوسور آرتور ج.آربری (دانشمند و خاورشناس انگلیسی) : هنگامی که بهپایان ترجمه قرآن رسیدم موضوعی (مربوط به زندگی ) مرا پریشان کرده بود،اما در طول ایام پریشانی، قرآن مرا چنان آرامشی بخشید و چنان حفظ کرد کهبرای همیشه رهین منتش شدم.
16. آلبرت انیشتین (متفکر و فیزیکدانفوق بزرگ جهان) : قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست بلکه مجموعه یقوانینی است که بشر را به راه راست هدایت می کند، راهی که بزرگترین فلاسفهاز تعریف آن عاجزند.
17. دکتر گوستاولوبون (مورخ بزرگ و مشهورفرانسوی) : قرآن که کتاب آسمانی مسلمین است، به تعالیم و دستورات مذهبیمنحصر نمی شود بلکه مشتمل است بر دستورات سیاسی و اجتماعی، خیرات، نیکی،مهمان نوازی، اعتدال در خواهش های نفسانی، وفای به عهد، اکرام به والدین،کمک کردن به بیوه و یتیم وسرپرستی آنان، نیکی کردن در مقابل بدی و... کهدر موارد متعددی به آن ها تاکید شده، و در آن تمام این صفات و خصلت هایپسندیده تعلیم داده شده است.
18. ج.م . رودویل (اسلام شناسانگلیسی) : قرآن مقام والایی دارد، زیرا نام خداوند و خالق جهان و ستایشاو را در میان ملل بت پرست نشر داد و آن را به همه کس اعلام کرد. اروپانباید فراموش کند که مدیون قرآن است. همان کتابی که آفتاب علم را در میانتاریکی قرون وسطا در اروپا جلوه گر ساخت.
19. ارنست رنان می گوید :اگر کسی خواسته باشد به کتابی که از آسمان نازل شده است ایمان بیاورد، آنکتاب فقط قرآن است زیرا کتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.
20.لئون تولستوی (فیلسوف و نویسنده ی مشهور روسی) : هرکس بخواهد سادگی و بیپیرایه بودن اسلام را درک کند، باید قرآن را بخواند، در آنجا قوانین وتعلیماتی بر مبنای حقایق روشن و آشکار صادر و احکام آسان و ساده برای عمومبیان شده است.
نتیجه :بعد از خواندن مقالاتی از محققین و دانشمندان غربی در موردقرآن، دریافتمکه آنان بیش از بسیاری از مسلمانان امروزی به عظمت و شگفت انگیز بودن آنپی برده اند، عده ای که با انصاف و بدون اغراض سیاسی و فقط به منظور تحقیقو کشف حقیقت به بررسی قرآن پرداخته اند و بیشتر آنان عضو آکادمیهای بزرگعلمی غرب هستند، خود به اسلام گرویده اند و عده ای دیگر نتایج تحقیقات خودرا در اختیار کسانی گذاشته اند که از بیداری مسلمانان و توجه ی دوباره یآنان به قرآن در هراسند تا آنها بتوانند با کمک گرفتن از این تحقیقاتراههای جدیدتری را برای دور نگه داشتن مسلمانان از قرآن تجربه نمایند.